طراحی وب سایت شما برای مشتریان شما مهم است! شما می توانید هر تاکتیکی را برای افزایش نرخ تبدیل یا خوشحال کردن گوگل (بالا بردن رتبه سئوی خود) اجرا کنید، اما اگر وب سایت شما ناخوشایند باشد، نتیجه برای اهداف تجاری شما منفی خواهد بود. خیلی ساده است، شما چرت میزنید و میبازید.
بشتر بخوانید >> طراجی سایت در تبریز
اطمینان از اینکه وب سایت شما خوب به نظر می رسد و یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه می دهد باید در اولویت باشد. مطالعات انجام شده توسط WebFX نشان داد که:
- ۹۴ درصد از اولین برداشت ها مربوط به طراحی وب سایت شما است.
- ۷۵ درصد از اعتبار یک وب سایت از طراحی آن ناشی می شود.
- ۸۹ درصد از مصرف کنندگان پس از تجربه کاربری ضعیف از رقیب خرید می کنند.
علم طراحی نوعی بازاریابی است و شخصیت برند شما را منتقل می کند، اما شما می خواهید برند خود را به شیوه ای جذاب به مخاطبان خود منتقل کنید. در زیر ۷ اصل اساسی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید تا بتوانید آن را برای مشتریان خود جذاب کنید .
۱. سلسله مراتب بصری
به راحتی یکی از مهمترین اصول در طراحی وب، سلسله مراتب بصری یا همان چیدمان عناصر مهم است.سلسله مراتب محتویات هر صفحه توسط این ویژگی ها تنظیم می شود:
اندازه: عناصر بزرگتر بیشتر به چشم می آیند.
رنگ: رنگ های روشن تر از رنگ های مات توجه بیشتری را به خود جلب می کنند.
جهت و تراز: عناصری که با اکثریت بقیه عناصر تراز شده باشند بیشتر برجسته می شوند.
تکرار: تکرار همان سبک ها می تواند نشان دهد که محتوا مرتبط تر است.
کنتراست: تضاد چشمگیر در رنگ ها باعث می شود یک عنصر خاص ظاهر شود.
فضای خالی: فضای بیشتر در اطراف یک عنصر، چشم را به سمت آنها جلب می کند.
بافت و سبک: بافت ها و/یا سبک های غنی تر از بافت های مسطح متمایز خواهند شد.
بخش کلیدی این اصل این است که شما یک نقطه کانونی ایجاد کنید، منطقه ای که می خواهید بینندگان بیشتر روی آن تمرکز کنند. با در نظر گرفتن هدف کسب و کارتان، آنچه را که برای تماشای بینندگان شما ضروری است رتبه بندی کنید. سپس ویژگی های بالا را دستکاری کنید تا مطمئن شوید که مردم به آن آیتم توجه می کنند.
۲. قانون هیکس
همچنین به عنوان قانون هیک-هایمن شناخته میشود که به نام روانشناسان ویلیام ادموند هیک و ری هیمن نامگذاری شده است، پیشنهاد میکند انتخابهای بیشتری به کاربر بدهید، زمان بیشتری برای تصمیمگیری طول میکشد.
شما قبلاً این را تجربه کرده اید، مواقعی که به رستورانی می رفتید که به نظر می رسید گزینه های تقریباً بی پایانی ارائه می دهد. همین امر در مورد یک وب سایت نیز صدق می کند، هرچه گزینه های بیشتری به بازدیدکنندگان شما ارائه شود، حرکت در آن برای او دشوارتر خواهد بود. اساساً باید K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid) و گزینه ها را حذف کنید. اگر تنوع زیادی از محصولات را ارائه می دهید، یک ویژگی فیلتر را در نظر بگیرید و آن را پنهان نکنید!
بخوانید >>تاثیر وب سایت در کسب و کار
تصور کنید که اگر آمازون همه محصولات خود را در صفحه اصلی خود نشان دهد، آیا شما می توانید محصول مورد نظر خودتون رو پیدا کنین ؟
۳. قانون فیتس
این قانون که به نام روانشناس مشهور پل فیتس نامگذاری شده است، مدت زمان مورد نیاز برای حرکت دادن اشاره گر به یک منطقه مورد نظر را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، مدت زمانی که طول می کشد تا یک ماوس (شست برای موبایل) را به مکان بعدی که می خواهید کلیک کنید، ببرید. با فاصله تا هدف تقسیم بر اندازه هدف محاسبه می شود. بنابراین، هر چه فاصله و اندازه یک عنصر در وب سایت شما کمتر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا کاربر شما به آن برسد، که در نتیجه انرژی بیشتری را برای استفاده از آن نیاز دارد.
به یاد داشته باشید، تجربه کاربری خوب (تجربه کاربر) در مورد آسان کردن کارها برای کاربران است نه سخت تر، اما این به این معنی نیست که بزرگتر بهتر است. دکمه ای که نیمی از صفحه را اشغال کند ایده خوبی نیست. بیشتر در مورد داشتن نسبت مناسب با سایر دکمه های روی صفحه است و نسبت مناسب برای دستگاه های مختلف مانند تلفن، تبلت، دسکتاپ و غیره متفاوت است.
۴. قانون یک سوم
برآمده از نظریه نسبت طلایی (نسبت الهی) قانون یک سوم است. قانون یک سوم توضیح می دهد که یک تصویر باید به ۹ قسمت مساوی تقسیم شود. همانطور که در زیر نشان داده شده است:
با تقسیم تصویر به ۹ قسمت مساوی ۴ نقطه تقاطع را می توان تصور کرد. این نقاط تقاطع معمولاً جایی هستند که چشمان شما بیشتر از همه درنگ می کند. وقتی یک طراح از این موضوع آگاه باشد، میتواند تصاویر و/یا محتوا را بهطور پیچیدهای بر اساس اهمیت قرار دهد تا با نقاط تقاطع هماهنگ شوند.همانطور که در تصویر بالا می بینید، چشمان شما زمان بیشتری را در تقاطع بالا سمت راست می گذراند و محتوای مهم در آنجا قرار می گیرد. چه عمدی در مورد آن داشته باشید یا نه، قانون یک سوم همیشه اجرا می شود.
۵. قوانین طراحی گشتالت
قوانین طراحی گشتالت مجموعه ای از اصول است که توسط روانشناسان آلمانی ماکس ورتهایمر، کورت کوفکا و ولفگانگ کوهلر ابداع شده است که چگونگی درک چشم انسان از عناصر را توصیف می کند. نام این اصول «گشتالت» که در زبان انگلیسی به معنای «کل یکپارچه» است، در نتیجه یافتههای آنها بود که ذهن با درک مجموعهای از عناصر فردی به عنوان یک کل، آنچه را که چشم میبیند، آگاه میکند.
در تصویر زیر می توانید نمونه ای از قانون گشتالت در طراحی وب سایت را مشاهده کنید
این اصول طراحی برای طراحی وب سایت مناسب و متناسب با برند شما اهمیت حیاتی دارند. باز هم، UX خوب زندگی را برای کاربر آسان تر می کند. کسانی که از وب سایت شما بازدید می کنند باید بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند در یک نگاه پیدا کنند.
۶. فضای سفید
گنجاندن فضای سفید (فضای خالی بین عناصر) یک روش خوب برای اطمینان از اینکه وب سایت شما فشرده نمی شود. شما میخواهید یک طرح تمیز ایجاد کنید که پیام شما را به درستی منتقل کند، بنابراین باید در مورد مکان قرار دادن محتوا از جمله تصاویر و مکانهایی که نباید قرار دهید، آگاه باشید.
تراکم عناصر را در صفحه کنترل کنید ، یک طرف صفحه را شلوغ و طرف دیگر را خلوت طراحی نکنید .
۷. Occam’s Razor
Occam’s Razor که به فیلسوف مکتبی ویلیام از اوکام نسبت داده می شود، اصل دیگری است که با ساده نگه داشتن آن هماهنگ است. بار دیگر، مردم را با اطلاعات بمباران نکنید، بلکه مسیر مینیمالیستی را انتخاب کنید. اغلب اوقات، ساده بودن روشی درست است.
اطلاعات را نسبت به نیاز کاربر در اختیار آن قرار دهید . زمانی که در یک صفحه کاربر از اطلاعات بمباران می کنید ، کاربر نمی تواند خواسته خود را پیدا کند و فورا صفحه را ترک می کند .
جمع بندی
می توان گفت که برخی از این اصول با هم همپوشانی دارند، اما با این حال، باید هر یک را در نظر بگیرید. طراحی وب موثر مترادف با هنر خوب نیست. هدف شما فقط این است که افراد را به اندازه کافی در وب سایت خود نگه دارید تا هدف کسب و کار خود را تکمیل کنند و در عین حال تجربه ای با کیفیت ارائه دهید که آنها را به بازگشت بازگرداند.
آیا شما خدمات طراحی سایت رو هم انجام می دین؟